A bírságok drasztikus emelése
2024 március 1-től a munkavédelmi bírság felső határa sokszorosára emelkedik, de a kiszabható legalacsonyabb bírság összege is duplázódik a 25/2024. (II. 14.) Korm. rendelet alapján. Ez azt jelenti, hogy az eddigi 50 000 Ft – 10 000 000 Ft-ig terjedő bírság minimális és maximális összege 100 000 Ft – 100 000 000 Ft-ra emelkedik. A büntetést az alapján szabják ki, hogy hány munkavállaló van súlyosan veszélyeztetve. Egy fő munkavállaló súlyos veszélyeztetése esetén 100 000 Ft a bírság alapja, amit növelhet az, ha több normasértés valósul meg és az is, ha a veszélyeztetés hosszabb ideje fennáll. Ha a veszélyeztetés 1 óránál hosszabb, akkor 130 000 Ft-ra, ha 1 hónapnál is hosszabb, akkor 1 000 000 Ft-ra emelkedik a hatósági szankció mértéke.
Ami szinte biztosan tovább növeli a bírság összegét
#1. Bírságnövelő: Megadott határértékek több, mint 20%-os túllépése. Különböző kóroki tényezőkre (bizonyos veszélyes anyagok általi légszennyezettség, zaj, rezgés stb.) jogszabályban meghatározott határértékek vonatkoznak. A kockázatértékelés során fel kell tárni, hogy ezek jelen vannak-e a munkaterületen, ha igen, akkor milyen mértékben. Szükség esetén méréssel kell meggyőződni arról, hogy a megadott határértéken belül vannak-e. Határértéktúllépés esetén megfelelő intézkedéseket kell tenni a kockázatok elfogadható mértékűre csökkentése érdekében.
#2. Bírságnövelő: Nem biztosított a munkavédelmi szaktevékenység ellátása. Az 5/1993. (XII. 26.) MüM rendelet előírásainak megfelelően a munkáltató a tevékenység veszélyessége és a munkavállalói létszám függvényében munkavédelmi szakképesítésű személyt köteles foglalkoztatni. A munkavédelemmel foglalkozó vállalkozások gyakran hangoztatják, hogy ez azt jelenti, hogy minden cégnek szerződnie kell egy munkavédelmi szolgáltatóval. A valóság ezzel szemben az, hogy ez a kötelezettség saját munkavállalóval is teljesíthető, amennyiben rendelkezik munkavédelmi szakképesítéssel.
#3. Bírságnövelő: Foglalkozás-egészségügyi szolgáltatás nem biztosított. Minden munkáltatónak biztosítania kell a munkaegészségügyi szaktevékenység ellátását, ezért foglalkozás-egészségügyi szolgáltatóval szerződést kell kötni.
#4. Bírságnövelő: A II. vagy III. veszélyességi osztályba sorolt munkáltatók esetében a kockázatértékelés hiánya. A kockázatértékelés fontosságáról ebben a cikkben írtunk részletesen.
#5. Bírságnövelő: Munkavédelmi oktatás nem lett megtartva. A munkavédelmi hatóság nem csak azt ellenőrzi, hogy megfelelően dokumentált módon történt-e az oktatás, de a dolgozóknál bizonyos ismeretekre rá is kérdezhetnek, amiből kiderülhet számukra, hogy ténylegesen történt-e oktatás. A munkavédelmi oktatásról is írtunk már korábban, ezt a cikket ide kattintva érheti el.
#6. Bírságnövelő: Munkavédelmi képviselő választás nem lett megszervezve. Ez 20 fő munkavállalói létszám, felett kötelező. Fontos tudni, hogy képviselőt választani nem kötelező, csak a választás megszervezését és a megválasztott képviselő működési feltételeit kell biztosítani. Ha a dolgozók nem választanak maguk közül képviselőt vagy a megválasztott képviselő nem vállalja a felkérést, akkor nem kötelezhető egyik dolgozó sem arra, hogy ezt a feladatot ellássa.
#7. Bírságnövelő: Nem alkalmaznak biztonsági és egészségvédelmi koordinátort. Koordinátort a 4/2002. (II. 20.) SzCsM–EüM együttes rendelet értelmében a kiviteli terveket készítő tervező és a kivitelező köteles foglalkoztatni építési munkahelyeken.
#8. Bírságnövelő: Munkavégzés hatókörében tartózkodó személy veszélyeztetése. A munkavégzés hatókörében tartózkodó személy bárki lehet, járókelő, látogató, szolgáltatást igénybe vevő stb. Ez a veszélyeztetés gyakran akkor valósul meg, amikor a munkavégzés miatt veszélyesé váló terület nincs megfelelően elhatárolva.
Konkrét tippek a munkavédelmi bírság elkerülésére
Az alábbiakban felsorolunk néhány olyan esetet, ami biztosan munkavédelmi bírság kiszabását vonja maga után. Természetesen ez nem egy teljeskörű felsorolás, de a munkánk során ezekkel a munkavédelmi hatóság által szankcionált súlyos veszélyeztetésekkel találkoztunk leggyakrabban.
#1 Védőburkolat hiánya vagy nem megfelelő állapota: Bizonyos gépeken, munkaeszközökön a veszélyes részeket védőburkolat takarja, ezzel megakadályozva azt, hogy a munkavállaló a veszélyes térbe nyúljon. Ezt a burkolatot az egyszerűbb karbantarthatóság, tisztíthatóság vagy egyéb indokok alapján sokszor eltávolítják, de az is nagyon gyakori, hogy a reteszt, ami a burkolat eltávolítása esetén leállítaná a gépet kiiktatják.
Védőburkolat hiánya
#2 Áramütés közvetlen veszélye: Ez általában sérült szigetelésű munkaeszközök esetén fordul elő. A kábelek, hosszabbítók szigetelése gyakran megsérül, amit sokszor szigetelőszalaggal javítanak, ami csak tovább rontja a helyzetet.
Balesetveszélyes elektromos kábel
#3 Biológiai monitoring vizsgálat hiánya: Az 5/2020. (II. 6.) ITM rendeletben meghatározott esetekben biológiai monitoring vizsgálatot kell elvégezni. A jogszabály tételesen felsorolja, hogy milyen anyagok expozíciója esetén kötelező a vizsgálat. Ezek között vannak az iparban gyakran használt anyagok is, ilyen a xilol, az etilbenzol vagy a metanol.
#4 Megfelelő védőeszköz hiánya: Ebbe a körbe tartozik, ha a munkáltató egyáltalán nem biztosít védőeszközt vagy a védőeszköz nem nyújt megfelelő védelmet, de az is sokszor előfordul, hogy a védőeszköz elhasználódik és nem történik meg a cseréje.
Szakadt védőkesztyű
#5 Szellőzés, elszívás hiánya: Azokon a munkahelyeken, ahol a munkavégzés közben egészségre káros anyagok kerülnek a levegőbe ott biztosítani kell ezeknek az anyagoknak a megfelelő elszívását és a terület szellőzését. Ilyenek például a hegesztő munkahelyek, ahol kötelező elszívást biztosítani.
Összefoglalva, 2024 márciusától jelentős változások lépnek életbe a munkavédelmi bírságok terén. Fontos, hogy minden munkáltató tisztában legyen ezekkel a változásokkal, és megfelelő intézkedéseket tegyen a bírságok elkerülése érdekében. Ha további kérdései vannak, vagy segítségre van szüksége a munkavédelmi előírások betartásában, ne habozzon kapcsolatba lépni velünk. Cégünk szakértői készen állnak, hogy segítsenek Önnek a munkavédelmi kihívások kezelésében. Vegye fel velünk a kapcsolatot még ma!
Hasonló bejegyzések
Korábbi bejegyzésünkben már tájékoztattuk olvasóinkat a munkaköri alkalmassági vizsgálatok kötelező […]
Korábban már beszámoltunk róla, hogy 2024. szeptember 1-től megszűnik az […]
Ebben a cikkben összegyűjtöttük azokat a legfontosabb tudnivalókat a lakóépületek, […]